Skole hjem samarbejde
Vi afholder ét forældremøde og 2 skole-hjem-samtaler i løbet af skoleåret.
Forældremødet afholdes klassevis i efteråret.
Der er afsat 20 minutter pr. elev pr. skole-hjem-samtale. Forud for skole-hjem-samtalerne kan eleverne for eksempel have besvaret nogle spørgeskemaer om deres trivsel i skolen. Skemaerne danner udgangspunkt for skole-hjem-samtalerne, hvor der også bliver stillet fælles mål frem til næste skole-hjem-samtale.
Et godt samarbejde mellem skole og hjem, samt opbakning til skolen er en afgørende forudsætning for, at barnet får en god skolegang. Skole og hjem vil derfor være i løbende dialog, når eleven har behov for det.
I nedenstående punkter har vi sammenskrevet en række forhold, som sætter fokus på forældreansvaret i forbindelse med børnenes skolegang. Forældreopbakning til punkterne vil medvirke til at skabe gode rammer for indlæringen og gøre dagligdagen lettere for alle parter.
- Skolen forventer, at eleven møder
- til tiden
- veludhvilet
- undervisningsparat. Det vil sige, at barnet har fået udsovet, har haft en rolig morgen, har fået morgenmad og har medbragt madpakke til hele dagen i skolen.
- Skolen forventer, at eleven er opdraget til at tage hensyn og udvise ansvarlig social opførsel samt tiltaler både lærere og elever høfligt og i et pænt sprog.
- Skolen forventer, at forældrene er villige til at indgå i et konstruktivt og positivt samarbejde med skolen samt er parat til at vurdere en sag fra to sider i blandt andet konfliktsituationer.
- Skolen forventer, at forældrene følger op på skoledagen, og støtter indlæringen med blandt andet lektiehjælp.
- Skolen forventer, at skolen respekteres som en arbejdsplads for både elever og lærere, og at skolen har en høj prioritet i barnets tilværelse. Det vil sige:
- at tandlæge- og lægebesøg placeres uden for skoletiden.
- at ferie i størst muligt omfang holdes i skolens ferie.
- at interesser og arbejde planlægges, så skolen ikke forsømmes.
- at enhver fritagelse fra skolen overvejes grundigt.
- Skolen forventer, at forældrene føler ansvar for børnene vedrørende rygning, alkohol og andre rusmidler samt i det hele taget føler ansvar for elevernes adfærd i puberteten.
- Skolen forventer, at eleverne møder op i en påklædning, der forebygger udsendelse af signaler, der kan misforstås eller virke grænseoverskridende.